O malíři Williamu Turnerovi toho víme hodně, ale přesto málo. Posmrtné biografie i filmy o něm si navzájem v mnohém protiřečí. Jedni ho popisují jako misantropa a cynika a druzí ho pokládají za štědrého a citlivého člověka. Promlouvá za něj jeho dílo a skutečnost, že si to tak zřejmě od začátku plánoval. (scroll down for English)

View of Orvieto, Painted in Rome 1828, reworked 1830 Joseph Mallord William Turner 1775-1851 Accepted by the nation as part of the Turner Bequest 1856 http://www.tate.org.uk/art/work/N00511, Photo © Tate
Pohled na Orvieto má rozměry 914 x 1232 milimetrů. Je to olej na plátně. Byl namalovaný roku 1828 a dnes visí v Tate Gallery v Londýně.
Malíř Henri Matisse se v tomto období s Turnerem stýkal. Turner podnikal mnoho cest po Evropě, ale bydlel celá dvacátá léta v Chelsea v Londýně, které byla tehdy dělnickou čtvrtí. Matisse zaznamenal tuto půvabnou anekdotu: ,,Žil ve sklepě. Každých osm dní rozkázal otevřít všechny okenice a tehdy—jaký příval světla! Jaké nadšení! Jaká nádhera!“
Orvieto se nachází v srdci Papežského státu, pár dní na koni na sever od Říma (o městě si přečtěte v tomto našem předchozím článku). V Orvietu se usadil jeho malířský vzor Claude Lorrain (1600-1682), když opustil rodné Lotrinsko. Turner napsal v dopise (tedy archaickém papírovém předchůdci aplikace WhatsApp) příteli Charlesi Eastlakeovi:,,Štětce se nejprve budou „con amore“ věnovat navazování na umělecký odkaz krásného Clauda.“
Turner se v této krajině utkává s odkazem svého vzoru, ale používá přitom svou vlastní techniku a zejména hledá čisté světlo. V obraze skvěle rozehrává světlo a stín ve všech třech malířských plánech. Drobné detaily jako lístky křoví v levé části obrazu se mění podle světelné atmosféry. Kritik Charles Blanc o obrazu řekl: ,,Pro Lorraina je charakteristická vysublimovaná monotónnost, zatímco (Turner) oslňuje rozmanitostí.“
Turner: View of Orvieto
View on Orvieto has measures 914 x 1232 milimetres. It was painted in 1828 and today is located in Tate Gallery in London.
Painter Henri Matisse was in touch in that period of time with Turner. Turner travelled across Europe but he lived in Chelsea in London, which was a city part for labours. Matisse wrote it down this nice anecdote:,,He was living in basement. Every eight day ordered to open shutters and —what a light! What an euphoria! What a beauty!“
Orvieto is in the center of Pope´s state, few days on a horse from Rome. Claude Lorrain (1600-1682) settled in Orvieto after leaving his homeland in Lothringen. Turner wrote in letter (archaic paper form of WhatsApp) to his friend Charles Eastlake:,,My brushes will be ,,con amore“ dedicated to following artistic legacy of beautiful Claude.“
Turner was painting this landscape based on his pattern but he is using his own technique and searching for pure light. There is an amazing play of light and shadows in all three painted plans. Small details like leafs on the left side of the painting are changing according to atmosphere of light. Critic Charles Blanc wrote about this painting:,,For Lorraine is significant sublimed monotonous while (Turner) shines with diversity.“